onsdag 15 oktober 2014

WIP - oktober

Jag har för närvarande projektstopp. Jag har tillräckligt många saker upplagda för att hålla mig underhållen ett rätt bra tag framöver, så självdisciplinen tränas konstant just nu :) Mycket text i det här inlägget men kommer förhoppningsvis kunna fylla på med bilder framöver när jag ordnat en fungerande kamera.

Mitt huvudprojekt just nu är min dubbelstickade Kraken Cowl, en tubhalsduk med en enorm(t fin) bläckfisk. Jag har för närvarande drygt 10 varv kvar på denna, men kan säga att jag är rätt så trött på den. Dubbelstickning är ju, kanske som bekant, två lager stickning där det ena stickas rät och det andra avigt så den färdiga produkten blir slätstickad på båda sidor - en blir lätt väldigt, väldigt uttråkad när det är 30 000 maskor, runt, runt, runt... Mönstret i sig är lättförståeligt, projektet i helhet är enkelt under förutsättning att en kan hålla reda på de olika trådarna och de blir väldigt varmt och gosigt. Jag använde mig av Cascade 220 Black och Cascade 220 Heathers Pacific, en färgskala nära originalmönstret då det var den kombinationen som fångade min blick förutom själva bläckfisken. Bilder kommer när projektet är färdigt (och kamera lånad).

Mitt viktigaste projekt är en födelsedagspresent till min rumskompis. Hon är utomlands till strax innan hennes födelsedag så jag är glad att jag slipper smussla så mycket. Jag tänker inte avslöja så mycket mer än att det är flerfärgsstickning och jag använder mig av Cascade 220 Superwash och Sandnes Alpakka. Jag är faktiskt lite avundsjuk på henne, jag vill också ha!

Slöprojektet av meh-garn är Splitstone, en pullover...väst (vad i hela vetet heter det på svenska?!) som jag stickar i Järbos Big Verona. Jag tycker verkligen inte om att sticka i 100% akryl, har bara gjort det en gång tidigare egentligen, men jag gillade färgerna i garnet och ville gärna testa på mönstret då jag dreglat efter det ett tag, så jag la upp det iallafall i brist på annat. Inte kommit så långt, kanske någon decimeter, men hittills har jag gillat mönstret. Det är lätt att förstå sig på, lagom mycket kablar för att vara roligt och lagom mycket slätstickning för att inte vara mentalt uttömmande.

Mitt älsklingsprojekt är handledsvärmarna Fission som kommer från boken Doomsday Knits av Alexandra Tinsley. Jag älskar hela boken! Det finns väldigt få mönster i den som jag nog inte kommer sticka, kanske tre, fyra stycken, men gillar den övergripande estetiken. Jag tycker att idén är jättekul och Tinsley har inflikat film-, bok- och speltips också - är bekant med många av dem och tycker hen gjort ett väldigt bra urval i den dystopiska genren. Boken är indelad i kapitel med olika teman vilket jag tycker är superbra! Alla mönster är, vad jag sett, välskrivna och lättförstådda så jag kan verkligen rekommendera den om estetiken är tilltalande. Jag använder mig av Sandnes Tove i melerat grått (1053) vilket funkar helt ok - kanske lite,lite stickigt för min smak, men blir nog bättre efter blockning. Kände att det var lite sisådär med stickfastheten till en början, men nu när jag kommit en bit så tycker jag ändå att garnet funkar bra - iallafall till mina händer.

Omväxlingsprojektet kommer även det från Doomsday Knits, men den här gången är det ett par sockor som gäller, nämligen de häftiga Survivor. Jag fick ett nystan Pro Lana Pro Socks Neon i färgen 277, ett självrandande garn i neongrönt, grått och svart (mina favoritfärger), av min mamma och ville verkligen lägga upp någonting med det. Survivor har en historia, som alla doomsdaymönster har, som jag tyckte gick väl ihop med tanken om mutanter efter en kärnkraftskatastrof i framtiden. Det är ett ganska enkelt tå-upp-mönster men med instruktionen att en skulle använda turkisk uppläggning vilket var nytt för mig. Uppläggningen fungerade superbra, men var lite läskigt till en början.

Alla projekten kommer få ett eget blogginlägg när de är avmaskade och blockade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar